gemeente Steenbergen | JAARVERSLAG 2023 Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

Officiele publicatie

JAARVERSLAG 2023 Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

Inleiding

Algemeen

Voor u ligt het jaarverslag Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) van de gemeente Steenbergen. Dit jaarverslag geeft inzicht in hoeverre de geformuleerde taken uit het Uitvoeringsprogramma VTH 2023 zijn uitgevoerd en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan het bereiken van onze doelstellingen. Het Besluit omgevingsrecht (Bor) stelt het verplicht om de uitvoering van de VTH-taken jaarlijks te evalueren.

Onze doelstellingen zijn opgenomen in het VTH-beleidsplan 2023-2025.

In dit jaarverslag komen de volgende taakvelden aan de orde, die uitsluitend betrekking hebben op het omgevingsrecht:

* Vergunningverlening

* Toezicht (inclusief milieutoezicht en brandpreventie)

* Handhaving

VTH-taken vinden primair plaats op basis van een jaarlijkse planning, opgenomen in het Uitvoeringsplan VTH 2023. Dit plan is op 31 januari 2023 vastgesteld door het college.

Binnen het taakveld is in voorkomende gevallen in overeenstemming met de vastgestelde landelijke handhavingsstrategie (LHS) bestuurlijk, dan wel strafrechtelijk gehandhaafd.

De VTH-taken die door de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) zijn uitgevoerd, zijn opgenomen in bijgevoegde termijnrapportage 3 2023 van de OMWB. Het jaarverslag VTH met bijlage wordt aangeboden aan het college, de gemeenteraad en daarna aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant.

Interbestuurlijk Toezicht (IBT)

Jaarlijks beoordeelt het IBT van de provincie Noord-Brabant de VTH-documenten, te weten het beleidsplan, het uitvoeringsprogramma en het jaarverslag. Het IBT geeft een oordeel over de tijdige bestuurlijke vaststelling en actualiteit van de VTH-documenten op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook beoordelen zij de naleving van een selectie uit de procescriteria VTH op basis van de Wabo met bijbehorende uitvoeringsbesluiten.

Het samenvattend eindoordeel omgevingsrecht over het jaar 2023 was dat de gemeente Steenbergen “voldoet”. Het eindoordeel op basis van punten was 90,48 (van de 100).

Ten aanzien van de jaarrapportage zijn geen verbeterpunten aangegeven.

Middels dit jaarverslag wordt geëvalueerd in hoeverre de activiteiten hebben bijgedragen aan het bereiken van de gestelde doelen. In 2022 is een nieuw VTH beleidsplan opgesteld voor de jaren 2023-2025, waarbij de doelstellingen en de activiteiten om deze doelen te bereiken opnieuw zijn bepaald en SMART zijn geformuleerd. In dit jaarverslag over 2023 zal hiervan verslag worden gedaan.

Ontwikkelingen in 2023

VTH-applicatie

In 2020 is de gemeente Steenbergen voor de ICT huishouding overgegaan naar Equalit. Met de aangesloten Equalit-gemeenten is samengewerkt om te komen tot een VTH-applicatie, namelijk Centric Leefomgeving. De verwachting was dat deze applicatie in 2023 in gebruik zou worden genomen, maar dat is niet gelukt. Doelstelling is om de applicatie draaiend te hebben op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, op 1 januari 2024.

LHSO

Op 12 oktober 2022 stelde het Bestuurlijk Omgevingsberaad de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO) vast. De LHSO is de opvolger van de landelijke handhavingsstrategie (LHS) uit 2014 die het college op 11 november 2015 vaststelde als onderdeel van zijn handhavingsbeleid voor de uitvoering van de VTH-taken. Vanuit de samenwerkende partijen in het landelijke Interbestuurlijk Programma Versterking VTH-stelsel (IBP VTH) was het verzoek aan de bevoegde gezagen de LHSO vast te stellen. De LHSO heeft betrekking op de Omgevingswet en de daarop gebaseerde regels, en is daarmee breder dan de LHS. Het college heeft de LHSO als eigen beleidsregel vastgesteld op 10 oktober 2023.

Omgevingswet 

In 2020 zijn de voorbereidingen gestart voor de implementatie van de Omgevingswet. Vanwege het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet naar 1-1-2024 lopen de voorbereidings-handelingen door tot de datum van inwerkingtreding.

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking op 1 januari 2024. Deze wet regelt dat de gemeente niet meer vooraf de bouwtechnische kwaliteit toetst van een bouwwerk, maar dat dit door een private kwaliteitsborger gebeurd. Hierdoor verandert de rol van de gemeente. Om aan deze veranderende rol op een verantwoorde manier invulling te geven, is het gewenst om in beleid specifieke keuzes te maken over hoe de rol van de gemeente als bevoegd gezag wordt ingevuld. Het college heeft op 12 december 2023 het beleidskader Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) vastgesteld.

Doelen

In het beleidsplan VTH 2023-2025 zijn de doelstellingen voor de beleidsperiode 2023-2025 opgenomen, naast de primaire doelstelling, het bevorderen van naleving van wet- en regelgeving om een veilige, gezonde en schone fysieke leefomgeving te bereiken. In onderstaande tabel zijn deze doelstellingen opgenomen, met daarachter aangegeven wat wij daarvoor gaan doen en hebben gedaan.

Doelstelling

Wat gaan wij daarvoor doen?

Wat hebben we gedaan?

1.

Het VTH-beleidsplan vormt de basis voor besluitvorming.

  • -
    De diepgang van toetsing van aanvragen sluit aan bij de prioriteit
  • -
    Aanvragen zijn gecategoriseerd op prioriteit. Daarop is diepgang van toetsing aangepast

2.

Het VTH-beleidsplan vormt de basis voor professionele vergunningverlening, toezicht en handhaving.

  • -
    VTH-medewerkers passen VTH-strategieën correct toe
  • -
    Er wordt voldaan aan de VTH-kwaliteitscriteria
  • -
    Uitvoeringsstrategieën toegepast
  • -
    Zie onder Kwaliteitscriteria VTH

3.

Het verkleinen van de kloof tussen beleid en uitvoering.

  • -
    Vergunningverleners en toezichthouders:
    • -
      Betrekken bij opstellen beleid
    • -
      dragen het beleid zowel intern als extern uit
  • -
    Medewerkers VTH en beleid op één kamer
  • -
    Wekelijks afstemmingsoverleg
  • -
    periodieke monitoring voortgang uitvoeringsprogramma
  • -
    interne en externe communicatie

4.

Klachten en meldingen over Wabo-overtredingen worden naar prioriteit afgehandeld. De risicoanalyse bepaalt de prioriteit.

  • -
    Klachten en meldingen prioriteren
  • -
    Afhandeling op basis van prioriteit
  • -
    Capaciteit en middelen inzichtelijk maken
  • -
    Klachten en meldingen worden geprioriteerd en conform prioriteit afgehandeld
  • -
    Aantallen en percentages klachten en meldingen inzichtelijk gemaakt

5.

Innovatie, maatwerk en dienstverlening vormen de kern van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

  • -
    In gesprek gaan met overtreder, informele aanpak gaat voor procedurele aanpak
  • -
    Aanpak gericht op vermindering overlastmeldingen
  • -
    meedenken in oplossingen
  • -
    klant staat centraal. Ja, mits houding
  • -
    - snelle vergunningverlening, geen vergunningen van rechtswege verleend
  • -
    eerst gesprek met overtreder hoort tot standaard werkwijze
  • -
    plan van aanpak opgesteld en in uitvoering
  • -
    oplossingsgerichte werkwijze. Klant staat centraal
  • -
    geen enkele vergunning is van rechtswege verleend
  • -
    36 vergunningen zijn binnen 4 weken verleend
  • -
    Bij 14 aanvragen is de beslistermijn eenmalig verlengd/verdaagd met 6 weken

6.

Er is sprake van een goede afstemming tussen vergunningverlening en toezicht/handhaving waarbij de scheiding tussen vergunningverlening en toezicht/handhaving gewaarborgd is.

  • -
    Regelmatig VTH-overleg
  • -
    Gebiedsgericht werken met afstemming V, T en H
  • -
    Wekelijks afstemmingsoverleg VTH
  • -
    Scheiding werkzaamheden vergunningverlening en toezicht

7.

Versterken integrale samenwerking.

  • -
    Tijdig betrekken interne en externe partners
  • -
    Integrale controles
  • -
    Integrale controles met brandweer en OMWB, indien nodig

8.

Borgen van afspraken en processen, zowel intern als extern.

  • -
    Opstellen procesbeschrijvingen
  • -
    Volledigheid dossiers
  • -
    VTH-applicatie
  • -
    VTH-applicatie aangeschaft en in ontwikkeling
  • -
    Procesbeschrijvingen in VTH-applicatie
  • -
    Zaakgericht werken met volledige dossiervorming

In het beleidsplan VTH 2023-2025 zijn tevens de vijf activiteiten met de hoogste prioriteit weergegeven. In onderstaande tabel zijn deze activiteiten weergegeven, met daarachter een omschrijving van de activiteiten en wat wij hiermee hebben gedaan.

De 5 activiteiten met de hoogste prioriteit

Activiteit

Omschrijving activiteit

Wat gedaan?

Strijdige handelingen/gebruik

Huisvesting arbeidsmigranten in strijd met bestemmingsplan

  • -
    Alle locaties in beeld gebracht en gecontroleerd.
  • -
    Bij overtredingen is handhavingstraject opgestart

Meldingen

Melding slopen met asbest

  • -
    Particuliere asbestsloopmeldingen ondergebracht bij OMWB ter beoordeling en toezicht

Strijdige handelingen/gebruik

Slopen met asbest zonder melding

  • -
    Toezicht en handhaving door OMWB

Strijdige handelingen/gebruik

Slopen zonder omgevingsvergunning

  • -
    Toezicht en handhaving door OMWB

Omgevingsvergunning, activiteit bouwen

Maatschappelijke gebouwen, (kinder)dagverblijven, scholen, zorg, sport

  • -
    Vergunningverlening en toezicht tijdens bouw met meer diepgang

De milieutaken zijn ondergebracht bij de OMWB. Hiervoor wordt verwezen naar de bijlage: T3 rapportage OMWB januari tot en met december 2023 Gemeente Steenbergen.

Kwaliteitscriteria VTH

Er gelden kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De kwaliteitscriteria voor de kritische massa (deskundigheid en ervaring) zijn verplicht voor VTH-taken van het basistakenpakket van de omgevingsdiensten. Hiertoe heeft de gemeenteraad van de gemeente Steenbergen op 22 september 2016 de Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht Steenbergen vastgesteld. Voor de overige VTH-taken geldt er een zorgplicht. De invulling hiervan is vrij. De Kwaliteitscriteria 2.2 zijn een cruciaal richtsnoer voor deze zorgplicht waarvoor geldt: pas toe of leg uit, “comply or explain”. Indien de Kwaliteitscriteria 2.2. (nog) niet op alle thuistaken worden toegepast wil dit niet zeggen dat de kwaliteit per definitie te wensen overlaat. In dat geval kan gemotiveerd worden aangegeven waarom de criteria niet toegepast zijn of konden worden en hoe wel voor de gestelde kwaliteit wordt gezorgd.

Omdat de Omgevingswet in 2023 in werking zou treden, is gewacht op het invoeringsbesluit voordat met de kwaliteitscriteria aan de slag is gegaan. De Omgevingswet vereist namelijk andere competenties, waardoor de profielen voor VTH zijn vernieuwd en zijn toegevoegd aan de kwaliteitscriteria Uitvoering en Handhaving. Ook is het document kwaliteitscriteria 2.2 juridisch en qua terminologie geactualiseerd, zodat deze aansluit op de Omgevingswet. Omdat het invoeringsbesluit pas in 2023 is genomen en de Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking is getreden, is nog niet met de kwaliteitscriteria aan de slag gegaan. In de jaarrapportage over 2024 zullen wij beoordelen in hoeverre voldaan wordt aan de dan geldende kwaliteitscriteria. Daar waar niet voldaan wordt, zal uitgelegd worden waarom hier niet aan voldaan wordt en/of zullen passende maatregelen getroffen worden om hieraan wel te gaan voldoen. Tevens is per 1 januari 2024 de Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht Steenbergen vervangen door de Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht.

1. Organisatie

1.1 Formatie

Het verlenen van omgevingsvergunningen en het toezicht hierop maakt deel uit van het cluster VTH. De functiescheiding tussen vergunningverleners en toezichthouders is daarbij strikt in acht genomen. Met andere woorden: in de planning en registratie is vastgelegd dat een verleende vergunning niet door dezelfde medewerker wordt gecontroleerd.

Functie

Omvang in fte

* omgevingsregisseur

* adm. medewerker

* juridisch medewerker

* medewerker vergunningen 1

* medewerker vergunningen 2

* functioneel beheer VTH-applicatie

* inhuur medewerker vergunningen 1

* inhuur medewerker vergunningen 2

* Toezichthouder Leefomgeving 1

* Toezicht Brandpreventie

* (inhuur) Toezichthouder Leefomgeving 2

* Juridisch beleidsmedewerker Handhaving

* Juridisch medewerker Handhaving

* 150 uur

* 400 uur

* 250 uur

* 465 uur

* 500 uur

* 400 uur

* 1290 uur

* 367 uur

* 1050 uur

* 339 uur (inhuur Brandweer)

* 960 uur

* 725 uur

* 435 uur

Totaal

7.331 uur (afgerond 5 fte)

De ureninzet is gebaseerd op 1450 uur per fte (exclusief overleg, opleidingen en trainingen). In totaal is 7.331 uur aan VTH (Wabo taken) in 2023 besteed.

1.2 Samenwerking, overleg en bereikbaarheid buiten werktijd

Niet alle situaties die worden aangetroffen of worden opgespoord houden op bij de gemeentegrens of bij de bevoegdheid van de ambtenaar. Samenwerking met andere instanties is noodzakelijk en kan leiden tot een andere aanpak en kan er voor zorgen dat meerdere problemen in één keer worden aangepakt en/of worden opgelost.

De gemeente Steenbergen hanteert een 24-uurs bereikbaarheidssysteem. Deze bereikbaarheid werd in 2023 door het cluster VTH samen met de buitendienst gedragen. De calamiteitendienst wordt uitgevoerd door buitendienstmedewerkers van de afdeling BRA en de toezichthouder Leefomgeving, zodat adequaat op calamiteiten kan worden gereageerd.

2 1. ACTIVITEITEN 2023

2.1 Vergunningverlening

In het beleidsplan VTH 2023-2025 staan de beleidsdoelstellingen beschreven en de daarbij horende activiteiten. Primaire doelstelling is het bevorderen van naleving van wet- en regelgeving om een veilige, gezonde en schone fysieke leefomgeving te bereiken. In onderstaande tabel zijn de activiteiten opgesomd die hebben bijgedragen aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen.

Artikel 2.2 Toezicht en Handhaving

Aan de hand van vastgestelde meetbare indicatoren (harde cijfers) wordt bepaald in hoeverre is bijgedragen aan het bereiken van de in het beleidsplan VTH 2023-2025 geformuleerde doelen. In onderstaande tabellen komen diverse indicatoren aan de orde, zoals aantal klachten en meldingen en aantal controles op diverse onderdelen. Al deze indicatoren dragen bij aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen.

2.2.1

Toezicht

2.2.2

Handhaving

Tabel bezwaar- en beroepszaken 2023

Bestreden besluit

Resultaat

1.

Paaskermis

Informeel gesprek en bezwaar ingetrokken

2.

Kapvergunning

Informeel gesprek en ingetrokken

3.

Omgevingsvergunning bouw drie woningen in Kruisland

Ongegrond, besluit blijft in stand

4.

Omgevingsvergunning bouw padelbanen

Ingetrokken

3.

Omgevingsvergunning bouw 4 app/verbouwing oude dierenkliniek

Ingetrokken

4.

Omgevingsvergunning bouw 4 app/verbouwing oude dierenkliniek

Ingetrokken

5.

Omgevingsvergunning bouw 4 app/verbouwing oude dierenkliniek

Ingetrokken

6.

Omgevingsvergunning bouw 4 app/verbouwing oude dierenkliniek

Ongegrond, besluit blijft in stand

8.

Uitritvergunning

Gegrond en nieuwe vergunning verleend

9.

Omgevingsvergunning

Besluit KNO verklaard

9.

Omgevingsvergunning

Ingetrokken n.a.v. telefoontje

10.

Omgevingsvergunning

Ingetrokken n.a.v. telefoontje

11.

Omgevingsvergunning

Ingetrokken

Tabel Handhavingszaken in 2023

Soort overtreding

Resultaat

1.

Is er niet, maar ging over bouwbord

Telefonisch uitgelegd dat er geen overtreding is en gevraagd om in te trekken. Het is schriftelijk ingetrokken

2.

Wonen in strijd met bestemmingsplan

last onder dwangsom verstuurd. Bezwaar is ingediend. Nog geen beslissing in 2023

3.

Detailhandel in strijd met bestemmingsplan

Toezicht is langsgeweest, controle teruggekoppeld aan de melder en handhavingsverzoek is ingetrokken

4.

Twee woningen terwijl maar 1 bedrijfswoning is toegestaan

Handhavingsverzoek is afgewezen en gedoogverklaring afgegeven. Bezwaar ingediend maar nog geen beslissing in 2023

5.

Bouwen in strijd met verleende omgevingsvergunning

Bouwstop opgelegd. Bezwaar en voorlopige voorziening ingediend. Nog geen beslissing in 2023

Artikel 2.3 Brandpreventie

Het taakveld brandpreventie wordt uitgevoerd door de regionale brandweer, die hiervoor jaarlijks een basistakenpakket vaststelt en uitvoert.

Bijlage Termijnrapportage 3 2023 van de OMWB

Voorwoord

Hierbij ontvangt u de derde Termijnrapportage (T3) over 2023. Deze rapportage heeft betrekking op de inspanningen en inhoudelijke resultaten van het gehele jaar. De financiële afrekening van het jaar 2023 heeft reeds in januari 2024 plaatsgehad. Jaarlijks leggen wij via de Termijnrapportage verantwoording af over onze inspanningen. Doordat de cijfers die via Power BI beschikbaar worden gesteld steeds vollediger worden, hebben onze opdrachtgevers meer en beter inzicht in de realisatie van hun werkprogramma. De eerste twee Termijnrapportages zullen daarom, in overleg met u, steeds meer gericht zijn op de afwijking. De T3 zal echter een uitgebreide rapportage blijven, zoals uv an ons gewend bent. Begin oktober zijn wij overgegaan van Squit naar RX-Mission. De inrichtingen van deze systemen komen niet 100% overeen. Daardoor kunnen er afwijkingen zijn ontstaan. In deze rapportage leest u welke werkzaamheden wij voor u in 2023 hebben uitgevoerd. Wij hopen en vertrouwen erop dat u deze verantwoording op prijs stelt.

Programma 1: basistaken

Vergunningverlening grijs

Er is sprake van onderschrijding van het totaalbudget. Naast de algemene werkzaamheden, onder andere het verlenen van vergunningen en het behandelen van meldingen, hebben wij ook gewerkt aan de projecten ‘Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)’ en ‘Van inrichting naar Milieubelastende Activiteiten (MBA)’.

Bijzonderheden

Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)

We hebben de opdracht gekregen om in 2023 voor 3 inrichtingen de uitvraag en analyse te doen. Voor uw gemeente blijken alleen nog afvalbedrijven geïnventariseerd te moeten worden. Deze inventarisaties zijn nog niet opgestart. Voor komend jaar gaan we eerst met provinciale afvalbedrijven aan de slag. De aanpak die hieruit voortvloeit zullen wij verder uitrollen voor de gemeentelijke afvalbedrijven. Van het budget voor ZZS hebben wij 27%gerealiseerd. Deze uitputting wordt veroorzaakt door de overloop van ZZS-inventarisaties uit 2022. Bij de geïnventariseerde bedrijven zijn geen vervolgacties noodzakelijk, er zijn geen ZZS aanwezig of er vinden geen emissies plaats van de aanwezige ZZS.

Milieubelastende Activiteiten (MBA)

Ter voorbereiding op de Omgevingswet hebben wij inrichtingen omgezet naar MBA’s. Medio september is in overleg met het Algemeen Bestuur besloten om het vooraf ingeschatte aantal omzettingen te halveren. Hiervan hebben wij 74% gerealiseerd. De uitputting van het budget ligt een stuk lager, namelijk op 16%. We zijn minder tijd kwijt geweest met de omzettingen dan vooraf ingeschat.

Toezicht grijs

Het uitvoeren van toezicht bij bedrijven via het grijze kleurspoor is, voor een groot gedeelte, een basistaak van ons. In de onderstaande tabel wordt de totale werkvoorraad voor het toezicht grijs van de basistaakbedrijven weergegeven. In de tabel ziet u het aantal controles dat we in 2023 voor u hebben uitgevoerd en afgehandeld. In het vastgestelde uitvoeringsprogramma van 2023 zijn 61 controles bij de basistaakbedrijven geprogrammeerd. Vanwege capaciteitsproblemen hebben wij een aantal controles van het voorafvastgestelde uitvoeringsprogramma niet kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn er 3 verplichte rapportages beoordeeld en 4 behandelingen van ongewoon voorvallen. Een aantal controles zijn stilgelegd wegens capaciteitsproblemen (zie “bijzonderheden”hieronder). Indien u wenst dat er alsnog een controle bij de stilgelegde bedrijven wordt uitgevoerd, dan dient hierover overleg te worden gevoerd met de OMWB. Het toezichtprogramma van 2023 is uiteindelijkafgerond met een onderschrijding van het geraamde budget.

Bijzonderheden

In 2023 heeft de OMWB een capaciteitsprobleem gehad met betrekking tot voldoende ervaren toezichthouders. Hierdoor hebben we niet alle basistaak controles kunnen uitvoeren. De OMWB heeft bij de start van 2023 hier actie op ondernomen om toezichthouders aan te trekken. Aangezien het niet mogelijk was om ervaren toezichthouders te vinden zijn een groot aantal starters aangenomen en is ervoor gekozen om deze intern op te leiden. Deze starters hebben ervaring opgedaan door het uitvoeren van de lichtere controles in het niet-basistaakbedrijven pakket.

Hercontrole grijs

De OMWB stuurt aan op uitvoeringvan hercontroles binnen twee weken na het verstrijken van de hersteltermijn. De hercontroles die op dit moment nog open staan betreffen hercontroles waarvan de hersteltermijn nog niet is verstreken.

Het gemiddelde, spontane, naleefgedrag van zowel debasis- als de niet-basistaakbedrijven binnen de gehele regio van de OMWB betreft 57%. Het spontanenaleefgedrag van de bedrijven binnen uw gemeente is 37% en ligt daarmee boven dit OMWB-gemiddelde. Het werkelijke spontane naleefgedrag kan naarbeneden afwijken. Dit komt doordat in de berekeningde lichtere overtredingen 1 Overtredingen type A1/2 en B1, Conform de Landelijkehandhavingsstrategie niet zijn meegenomen. Sinds 2021 wordt een groot deel van de hercontrolesadministratief uitgevoerd, hierdoor zien we een efficiëntiewinst in de uurbesteding. Deze werkwijze wordt in 2024, ook in het kader van het verbetertraject ‘Van goed naar beter’, verder geprofessionaliseerd. Het doel hiervan is komen tot een vereenvoudigde (administratieve) werkwijze.

Repressieve handhaving

Voor repressieve handhaving zijn we afhankelijk van het nalevingsgedrag van de inrichtinghouders. Als erveel overtredingen worden geconstateerd en overgedragen naar repressieve handhaving dan hebben we veel zaken. Repressieve handhaving is daardoor niet planbaar. Het budget voor repressieve handhaving is onderschreden ondanks dat er meer zaken zijn behandeld dan in 2022. Deze zaken hebben betrekking op met name geluid, het indienen van een melding en asbest.

Bijzonderheden

Een bedrijf gevestigd aan Kaaistraat betreft een politiek gevoelig dossier. Op dit bedrijf rust een last onder dwangsom voor het overtreden van de geluidsnormen. Deze last onder dwangsom is reeds drie maal verbeurd en wordt momenteel ingevorderd. Daarnaast is dit bedrijf aangeschreven op het feit dat zij een melding moeten indienen met een akoestischrapport. Voor deze overtreding is het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom kenbaar gemaakt.

Aan een bedrijf gevestigd aan Steenbergseweg is een zestal lasten onder dwangsom opgelegd. Deze lasten hebben betrekking op het controleren van de temperatuurgevoelige elementen en het EU-systeemvoor dampretour fase-II, het aantonen dat de slibvangput en olie- en benzineafscheider worden gebruikt conform de NEN-norm, het controleren van de vul- en dampretourleiding van de ondergrondseopslagtank en het tonen van het certificaat van de vloeistofdichtheid van de wasplaats. Inmiddels is eenviertal dwangsommen verbeurd. Deze worden momenteel ingevorderd.

Bezwaar en Beroep

Voor bezwaar en beroep zijn we afhankelijk van de ingediende bezwaar- en/of beroepsschriften. Als die veel worden ingediend dan hebben we veel zaken. Bezwaar en beroep is daardoor niet planbaar. Gedurende het jaar is het budget voor bezwaar en beroep naar boven bijgesteld. Dit bleek in mindere mate noodzakelijk dan voorzien. Er is daarom sprake van een onderschrijding. De zaken die liepen bleken gedurende het jaar toch minder uren nodig te hebben dan was ingeschat.

Bijzonderheden

Er is beroep aangetekend tegen de beslissing op bezwaar met betrekking tot een bedrijf aan Boonhil. Dit beroep is ongegrond verklaard. Alle lopende procedures zijn afgerond.

Klachten en bedrijfsmeldingen

Bijzonderheden

Er zijn ongeveer evenveel meldingen ontvangen als in 2022. Met name de inzet bij café Het Wapen vanSteenbergen heeft op het budget gedrukt.Wij kregen de vraag om aan te geven hoeveel klachten er zijn doorgezet naar de gemeente ter verdereafhandeling. Met het huidige klachtensysteem is dit een handmatige telactie die wij om die reden niet hebbenuitgevoerd. Doordat wij een ander klachtensysteem hebben aangeschaft is er vanaf 2024 duidelijk hoeveelmeldingen we hebben doorgezet naar een andere instantie/organisatie. In circa 95% van de gevallen is dit degemeente. In de eindrapportage van 2024 kunnen we hier wel iets over opnemen.

NIG: Asbest

Sloopmelding asbest

Alle sloopmeldingen worden inhoudelijk beoordeeld om, daar waar nodig, in deze fase bij te sturen ter verkleining van risico’s tijdens de saneringsfase. Bijhet beoordelen van de sloopmelding wordt de indiener van een sloopmelding in de gelegenheid gesteld om, met name administratieve, tekortkomingen te herstellen. Dit voorkomt een eventuele afwijzing van een sloopmelding. Maar liefst 99% van de ingediende sloopmeldingen werd akkoord bevonden.

Controle asbestsloop

In het Level Playing Field (LPF) is afgesproken om van de ontvangen bedrijfsmatige startmeldingen minimaal 20% controles op locatie uit te voeren en daarnaast in 13% van de meldingen administratief af te handelen. Wij doen dit risicogericht. Criteria die hierbij worden toegepast zijn het type asbesthoudend materiaal, de verwijderingsmethode, de bijbehorende risico’s op het vrijkomen van asbestvezels én het naleefgedrag van de uitvoerende asbestverwijderaar. Wij hebben 21% van de bedrijfsmatige startmeldingen op locatie gecontroleerd. In 25% van de gevallen is een administratieve controle uitgevoerd. Het naleefpercentage was 74%.

Bijzonderheden

Asbesttelefoon

De asbesttelefoon is sinds 1 april operationeel en wordt volop gebruikt. Hij is bedoeld voor gemeenten, bedrijven én inwoners die vragen hebben over asbest. Het blijkt dat vooral inwoners gebruik maken vandeze mogelijkheid. Dat is goed nieuws, omdat we op deze manier aan de voorkant inwoners informeren en zo illegale en ondeskundige verwijdering van asbest wordt voorkomen.

Vrije veldcontroles

Sinds juni voeren we zogenaamde vrije veldcontroles uit. Door gebiedsgericht rond te rijden en een kijkje te nemen op plaatsen waar bijvoorbeeld een container van bouwafval staat, vindt dan (al dan nietin overleg met de toezichthouder van uw gemeente) controle en toezicht plaats. Op diverse locaties blijken geen sloopmeldingen en/of asbestinventarisatierapport te zijn ingediend. Vaak zijn de eigenaren en/of uitvoerders niet op de hoogtevan de geldende wet- en regelgeving.

Uitvoering asbestsloopgerelateerde activiteiten

We hebben enkele adhoc inspecties uitgevoerd, waaronder de Stelleweg te Dinteloord. Op deze locatie heeft er een brand in een schuurplaats gevonden waarbij asbest is vrijgekomen. In de schuur lagen aardappelen opgeslagen. Er is een stappenplan opgesteld waarbij het asbest en deaardappelen middels handpicking op een lopende band zijn gescheiden. Hiermee is de hoeveelheid afval beperkt gebleven. Op de locatie Pelsendijk in De Heen heeft er een illegale asbestverwijdering plaatsgevonden. De eigenaar heeft asbestverdachte dakpanelen verwijderd zonder asbestinventarisatierapport en/of sloopmelding. De eigenaar heeft een waarschuwing ontvangen.

NIG: Bodem Bbk

Het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) stelt regels voor het toepassen van grond en bouwstoffen. De ingediende meldingen en het toezicht worden risicogericht, overeenkomstig “Level playingfield 2”(LPF 2), uitgevoerd. In het LPF2 is gerekend met een gemiddelde van het totaal aantal meldingen per jaar van 32. Dit jaar zijn er ongeveer even veel meldingen ingediend danverwacht. Dit is in lijn met het LPF.Er is op een locatie toezicht uitgevoerd daarbij zijn 5controles uitgevoerd. Daarbij is gebleken dat er geenovertredingen waren. Verder zijn er vijf meldingen afgewezen. De reden hiervoor is met name dat meldingen onvolledig worden ingediend. Verder voldoen een aantal meldingen niet aan de eisen van het Besluit Bodemkwaliteit.

Bijzonderheden

Er zijn geen bijzonderheden.

NIG: Ketengericht milieutoezicht

De ketenaanpak is een belangrijke aanvulling op de risicogerichte inrichtinggebondenbenadering. Afvalstoffen, de asbest- en bodemketen beslaan zeer grote en diffuse ketens waar diverse aspecten en actoren bij betrokken zijn. Er is sprake van ketens met vergelijkbare activiteiten: verwijderen, inzamelen, vervoeren, opslaan, verwerken en hergebruiken/verbranden. Sommige bedrijven beheersen meerdere onderdelen in de keten, ook wel ketenintegratie genoemd. Hierdoor bestaat de gelegenheid tot milieucriminaliteit door (afval)stoffen te vermengen, de samenstelling te verhullen en het bevoegd gezag het zicht op de (afval)stromen te ontnemen.

Centrale activiteiten binnen de ketenaanpak zijn het samen met de ketenpartners delen, analyseren, duiden en interpreteren van data en informatie. Dit zorgt voor het gericht kunnen opwerpen van barrières met als doel om malafide bedrijven dan wel bedrijven meteen slecht naleefgedrag een halt toe te roepen. Denk hierbij aan het inzetten van handhavingsinstrumenten, het verstrekken van informatie en of het aanpassen van beleid om de sleutelfiguren die actief zijn in een keten aan te pakken. Het delen, analyseren, duiden en interpreteren van data en informatie zorgt ook voor het gericht kunnen opwerpen van barrières om fenomenen aan te pakken.

Door middel van een projectmatige aanpak is hier in 2023 vorm aan gegeven. Niet elke beoogd en begroot project is (volledig) volgens het werkplan gerealiseerd. Dit heeft temaken met een onderbezetting binnen het programma ketenaanpak, mede het gevolg vanziekteverzuim. De aanpak heeft een aantal successen opgeleverd. Bijvoorbeeld is met betrekking tot het thema afval een onderzoek uitgevoerd naar de positie en het handelen van intermediairs dat waardevolle informatie heeft opgeleverd voor het effectiever en efficiënter toezichthouden op deze groep bedrijven. En binnen het thema bodem zijn bijvoorbeeld grondbanken en loonwerkers samen met ILenT onderzocht op hun gedrag en naleving in de keten. Hierbij is illegaliteit geconstateerd en deze bedrijven zijn gedwongen hun activiteiten te staken of te laten vergunnen. Een van de successen binnen het thema asbest is dat op basis van analyses en diepgaand administratief toezicht een aantal bedrijven zijn doorgelicht en overtredingen zijn geconstateerd. Deze bedrijven krijgen de kans zich te verbeteren waardoor zij geen risico meer vormen in de asbestverwijderingsketen. Een ander voorbeeld is dat wij onze opdrachtgevers hebben voorzien van een beleidsadvies en asbestdaken risicokaart ten einde een versnelling te bewerkstellingen van asbestdaken saneringen.

Voor een inhoudelijk toelichting per ketenproject en de resultaten daarvan wordt eenthemawebsite ingericht.

NIG: Toezicht gBes

De start voor het aanleggen van een nieuwbodemenergiesysteem dient gemeld te worden. De startmeldingen die wij ontvangen, worden door ons risicogericht beoordeeld en waar nodig voeren we veld- en/of administratief toezicht uit.

Bijzonderheden

Vanwege het vertrek van een toezichthouder en hetnog niet hebben ingevuld van deze vacature was er in2023 minder capaciteit beschikbaar. De enige tijd diegeschreven is het opsporen van niet gemeldegesloten bodemenergiesystemen en het uitvoeren enafhandelen van twee GBES controles waarvan neenoverlopend uit 2022.

De OMWB heeft in 2023 bij enkele bedrijven in deregio een onderzoek gedaan naar de naleving van de meet- en registratieverplichting voor GBES. Wij concluderen dat, ondanks dat erkende partijen zijn ingeschakeld, niet op alle onderdelen wordt voldaan aan de wettelijke verplichtingen voor beheer en onderhoud aan gesloten bodemenergiesystemen. Bijgeen enkele installatie kon direct een overzicht van de wettelijk verplichte registratiegegevens worden getoond. Dit lijkt enerzijds te worden veroorzaakt door niet direct toegankelijke data en anderzijds doorevidente tekortkomingen aan de installatie(dataverzameling niet of niet afdoende mogelijk).Daarnaast blijkt dat geen van de rapportage-plichtigebedrijven zich bewust is van de rapportageplicht. In2024 zal de OMWB voor de hele regio gaan inzettenop deze onderwerpen door bewustwording te stimuleren bij de systeemeigenaren en de installateurs en door het effectief toezicht uit tevoeren op de naleving van de regels hieromtrent.

NIG: Mobiel breken

Het Besluit mobiel breken stelt regels voor hetbewerken van bouw- en sloopafval met een mobielepuinbreker. De ingediende meldingen wordenrisicogericht beoordeeld en waar nodig voeren weveld- en/of administratief toezicht uit.

Bijzonderheden

Tijdens het toezicht hebben wij geen bijzonderhedengeconstateerd.

Energie

Er is budget opgenomen voor het uitvoeren van toezicht op de naleving van de energiebesparingsplichten de informatieplicht energiebesparing. In de tabel zijn de aantallen uitgevoerde energiecontroles en hercontroles weergegeven. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen controles die met gemeentelijk budget en met externe capaciteit zijn uitgevoerd binnen het programma Versterkte Uitvoering Energiebesparingsplicht (VUE).

Er is indicatief bepaald welke energiebesparing en CO2-reductie met het uitvoeren van energietoezicht in uw gemeente gerealiseerd is.

Besparing elektriciteit: 550.000 kWh per jaar

Besparing aardgas: 51.700 m³ per jaar

CO2-reductie: 297 ton per jaar

Ter illustratie: deze CO2-reductie komt overeen metde jaaropbrengst van 3.000 zonnepanelen.

Bijzonderheden

In tegenstelling tot voorgaande jaren is er geen budget besteed aan algemene werkzaamheden. Deze werkzaamheden maken sinds 2023 deel uit van het Programma Collectieve Taken.

Het programma Versterkte Uitvoering Energiebesparingsplicht (VUE) is eind 2023 geëindigd. Het budget dat in de periode 2020 tot en met 2023 voor gemeenten beschikbaar was is voor 98% besteed aan extra energietoezicht.

Sinds eind 2022 beschikt de OMWB over aanvullend rijksbudget voor extra energietoezicht. Energiecontroles die met dit zogeheten SPUK-budget zijn uitgevoerd zijn in het overzicht niet vermeld. Het totaal aantal uitgevoerde controles is dus hoger dan hier genoemd. We streven er naar om de ‘SPUKcontroles’ in de rapportages over 2024 wel op te nemen.

Naast de uitgevoerde energiecontroles zijn waarschuwingsbrieven verstuurd naar bedrijven die nog niet aan de informatieplicht voldeden en zijn energiegebruiksgegevens opgevraagd bij bedrijven.

Naleefgedrag

Sinds de start van het uitvoeren van energietoezicht zien we een geleidelijke verbetering van het naleefgedrag. Dit komt voornamelijk doordat bedrijven meer bekend raken met het feit dat zij wettelijk verplicht zijn om energie te besparen en door de gestegen energieprijzen. Het gemiddelde percentage eerste energie-controles waarbij overtredingen zijn aangetroffen bedraagt 76%. In uw gemeente is dit 82%. Er zijn geen zaken overgedragen naar repressieve handhaving.

Programma 2: niet basistaken

Vergunningverlening bodem en grondwater

Gesloten bodemenergiesystemen (gBes)

De provincie Noord-Brabant heeft een Omgevingsverordening opgesteld. In deze verordening zijn beperkingen opgenomen voor de aanleg van gBes, met als doel het beschermen van het diepe grondwater. Tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet is deze verordening, en daarmee de dieptebeperking, niet van kracht. Meldingen gedaanvoor de datum van inwerkingtreding blijven onder het huidige (landelijke) regime vallen en moeten als zodanig beoordeeld worden en mogen, zonder dieptebeperking, worden uitgevoerd. Omdat deOmgevingswet op 1 januari 2024 in werking treedt, zien we in zijn algemeenheid meer meldingen gBes binnenkomen. Voor uw gemeente zien we echter minder meldingen terug in vergelijking tot 2022. Er is slechts 1 melding bij ons binnengekomen. Omdat deze pas eind december is ingediend is hier nog geen werk aan verricht. Er staan nog 4 meldingen open van 2022 i.v.m. een administratieve afhandeling. Ook hier is geen werk aan verricht. Er heeft geen uitputting van het budget plaatsgevonden.

Vergunningverlening totaalsloop

Als een object of gebouw geheel of gedeeltelijk wordt gesloopt, dan spreekt men over totaalsloop.

In de wet is geregeld welke rol de overheid daarin hoort te spelen. Een sloopmelding wordt door ons idealiter binnen twee weken (wettelijke termijn vierweken) na indieningsdatum afgehandeld. De indienervan de melding ontvangt een beoordelingsbrief of de melding voldoet of niet voldoet.

Het komt vaak voor dat het verwijderen van asbest wordt gecombineerd met het totaal slopen van een pand of object. In de totaalsloopmelding worden beide onderdelen dan aangevraagd en beoordeeld .Omdat bedrijfsmatige asbestverwijdering onder de basistaak -en dus een ander taakveld- valt, vindt er driemaal per jaar een financiële correctie plaats met dit taakveld.

Er zijn meer totaalsloopmeldingen ontvangen ten opzichte van vorige jaar. Er is ruimer budget opgenomen in het werkprogramma dan geadviseerd, waardoor het budget niet volledig is gerealiseerd.

Vergunningverlening water

Dit zijn meldingen voor het lozen van vrijkomend grondwater op het openbaar riool of in de bodem. Het betreft lozingen die buiten inrichtingen plaatsvinden. Lozingen vanuit inrichtingen vallen onder het Activiteitenbesluit en vallen hiermee onder het taakveld Vergunningverlening grijs. Bij een melding kan het bevoegd gezag ervoor kiezen om middels een omgevingsvergunning een maatwerkvoorschrift op te leggen. Dit komt regelmatig voor omdat de regels uit het Besluit lozen buiten inrichtingen (blbi) niet altijd voldoende bescherming voor het milieu kunnen garanderen of omdat de gehaltes in het water niet aangetoond kunnen worden. U heeft geen budget opgenomen voor dit taakveld. Wij hebben echter wel opdracht gekregen om een melding op te pakken. Deze is door ons beoordeeld en afgehandeld. Na de T1-rapportage heeft u aangegeven een overschrijding op dit taakveld te accepteren.

Toezicht grijs (niet-basis)

Wij voeren voor u ook toezicht uit bij niet-basistaak bedrijven. In de onderstaande tabel wordt de totale werkvoorraad voor het toezicht grijs van de niet basistaak bedrijven weergegeven. In de tabel ziet u het aantal controles dat we in 2023 voor u hebben uitgevoerd en afgehandeld. De nog niet afgeronde controles zijn in 2023 wel uitgevoerd echter moetende resultaten van deze controles nog verwerkt worden. Deze worden in januari 2024 definitief afgehandeld. In het vastgestelde uitvoeringsprogramma van 2023 zijn 39 controles bij de niet-basistaak bedrijven geprogrammeerd. Er zijn het afgelopen jaar meer bedrijven bezocht dan er vooraf zijn geprogrammeerd, dat komt door inzet van nieuwe toezichthouders (zie het kopje bijzonderheden) en extra uitgevoerde zaken. Het toezichtprogramma van 2023 is met een lichte overschrijding afgerond ten opzichte van het geraamde budget.

Hercontrole grijs (niet-basis)

De OMWB stuurt aan op uitvoering van hercontroles binnen twee weken na het verstrijken van de hersteltermijn. De hercontroles di eop dit moment nog open staan betreffen hercontroles waarvan de hersteltermijn nog niet is verstreken.

Toezicht bouw

Voor dit taakveld was er geen budget opgenomen. Per abuis heeft er wel een (kleine) realisatie plaatsgevonden. Dit betrof een toezicht totaalsloop. Bij een conversie naar ons nieuwe zaaksysteem is het taakveld gewijzigd naar toezicht bouwen. Helaas kan dit niet meer gecorrigeerd worden.

Toezicht totaalsloop

Als een object of gebouw geheel of gedeeltelijk wordt gesloopt, dan spreekt men over totaalsloop.

Bij toezicht op totaalsloop wordt risicogericht te werk gegaan: degene die de sloopmelding heeft behandeld bepaalt of een dossier voor toezicht in aanmerking komt of niet. Hierbij kan het een afweging zijn dat een sloop in een gebied plaatsvindt waar veel mensen aanwezig zijn, of dat er stabiliteitsproblemen kunnen optreden. Ook genieten bijzondere situaties, zoals monumenten of het mogelijk verstoren van beschermde dier- of plantensoorten onze bijzondere aandacht.

Sloopmeldingen die door ons zijn gekwalificeerd als ‘voldoet niet’, worden eveneens als gewenst voor toezicht gezien.

Verder deed zich een bijzondere situatie voor: Op de locatie Kade in Steenbergen is bij een controle geconstateerd dat, in strijd met de voorwaarden uit de acceptatiebrief op de ingediende sloopmelding, sloopwerkzaamheden op de begane grond zijn uitgevoerd zonder geldige sloopmelding. Aanvullend is contact geweest met bouwtoezicht over de kwaliteit van de constructies die door het bouwbedrijf waren aangebracht. De eigenaar en het bouwbedrijf zijn aangeschreven voor de overtreding.

De bestede tijd aan voornoemde overtreding heeft ertoe geleid dat er sprake is van een verhoogde uitputting van het ingebrachte budget.

NIG-taken

In de grafiek zijn de uitgevoerde werkzaamheden weergegeven.

Wij behandelen particuliere asbestsloopmeldingen en houden toezicht op het verwijderen van asbest door particulieren. Er zijn meer particuliere asbestsloopmeldingen ontvangen dan in eerste instantie werd verwacht. Dit heeft als gevolg dat ook de uitputting hoger is uitgevallen ten opzichte van het ingebrachte budget.

Particuliere asbestsloopmeldingen

Particulieren mogen onder wettelijk bepaalde voorwaarden zelf asbest verwijderen. Wel moet er altijd een asbestsloopmelding ingediend worden voordat het asbest wordt verwijderd. Als de melding voldoet, kan de indiener het asbest verwijderen en met de beoordelingsbrief het asbesthoudend afval afvoeren naar de milieustraat. Het kan voorkomen dat een asbestsloopmelding niet wordt geaccepteerd.

Dit is het geval wanneer:

  • -
    het asbest niet door een particulier zelf mag worden verwijderd, maar dit door een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf uitgevoerd moet worden;
  • -
    het asbest al is verwijderd voordat er een sloopmelding is ingediend. 80% van de particuliere sloopmeldingen voldoet.

Particulier toezicht

Nadat een asbestsloopmelding akkoord is bevonden, dient aan het bevoegd gezag gemeld te worden wanneer het asbest wordt verwijderd. Het toezicht hierop wordt risicogericht uitgevoerd.

Indien het asbest al is verwijderd voordat er een sloopmelding is ingediend, wordt er door de toezichthouder contact opgenomen met de indiener. Op basis van de bevindingen wordt een inschatting gemaakt met betrekking tot eventuele milieurisico’s. Het vervolg wordt aan de hand hiervan bepaald. Het naleefpercentage van de particulieren was 64%.

Programma 2: advies

Advies ruimtelijke ordening

Het budget is overschreden. Het budget is gedurende het jaar niet aangepast. Onze werkzaamheden bestonden voornamelijk uit het toetsen van stikstofberekeningen en de toetsing van en advisering over ruimtelijke plannen. Er waren 3 projecten met een tijdbesteding groter dan 30 uur en 1 project met een tijdsbesteding van 40 uur. Overige projecten hebben een kleinere tijdsbesteding gehad.

Advies bodem

Eind 2022 is gestart met de 2e fase voor het herzien van de Nota Bodembeheer (NBB); deze liep door in 2023. In deze fase zijn 6 onderwerpen uitgewerkt, waarvoor aanvullende beleidsregels voor de bodem en ondergrond in het kader van de Omgevingswet kunnen worden vastgesteld. Eind 2022 is gestart met de 2e fase voor het herzien van de Nota Bodembeheer (NBB); deze liep door in 2023. In deze fase zijn de volgende 7 onderwerpen uitgewerkt, waarvoor aanvullende beleidsregels voor de bodem en ondergrond in het kader van de Omgevingswet kunnen worden vastgesteld: Deze onderwerpen kunnen eventueel te zijner tijd worden opgenomen in het definitieve omgevingsplan van uw gemeente.

Verder hebben wij u in 18 zaken ondersteund bij de advisering op bodemgebied. Dit zijn zaken die bestaan uit het beoordelen van bodemonderzoeken in het kader van een omgevingsvergunning onderdeel bouwen. Ook is eraanpak bodemsanering aan de Franseweg te Steenbergen. Verder hebben we voor uw gemeente een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd op de locatie Fregat – Hoeker te Dinteloord in het kader van verkoop en in het kader van een omgevingsvergunning onderdeel bouwen. Ook hebben wij u, net als in 2022, ondersteund bij het provinciaal project diffuus bodemlood. Diffuus bodemlood is de term voor bodemverontreinigingen met lood die geen duidelijke kern of begrenzing hebben. Deze bodemverontreiniging brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Blootstelling aan lood heeft, met name bij jonge kinderen (0-6 jaar), een nadelig effect op het leervermogen en leidt tot een verlies van IQ-punten. In dit project zijn de risicolocaties, zoals volkstuinen, speelplaatsen, schoolpleinen, (openbare) groenvoorzieningen en sportvelden in beeld gebracht en bezocht om o.a. te zien of deze locaties vrij toegankelijk zijn en of er rechtstreeks contact is met de oorspronkelijke bodem.

Advies geluid en trillingen

Dit jaar zijn door ons vier zaken in behandeling genomen. Het gaat om het uitvoeren van geluidmetingen en een trillingsonderzoek. Daarnaast is een advies gegeven in het kader van ruimtelijke ontwikkeling en is een bijdrage geleverd aan een informatieavond over horecabeleid.

Advies luchtkwaliteit en geur

In 2023 hebben wij voor u vijf adviezen opgesteld, waarin voorgelegde stikstofdepositie rapportages zijn beoordeeld. Daarnaast zijn raadsvragen beantwoord aangaande het Schone Lucht Akkoord.

Advies externe veiligheid

Met de komst van de Omgevingswet verandert de benadering van externe veiligheid. De huidige beleidsvisie kan niet meer gebruikt worden. We zijn begonnen met het opstellen van een conceptprogramma externe veiligheid wat de basis vormt voor een nieuwe beleidsvisie. Ook de standaard verantwoording van het groepsrisico is vernieuwd vanwege de komst van de Omgevingswet. Deze wordt in samenwerking met de Veiligheidsregio vernieuwd. Door het Rijk is de opdracht gegeven om herberekeningen uit te voeren vanwege een nieuwe rekenmethodiek. Hierdoor kunnen de aandachtgebieden wijzigen. Eventuele wijzigingen worden opgenomen in het Register Externe Veiligheid. Op de Atlas van de Leefomgeving is de visualisatie te zien.

Er zijn vragen gesteld over kaartmateriaal met betrekking tot de aandachtsgebieden en de brief betreffende de kwetsbare gebouwen in het REV. Vanwege het geringe aantal vragen is het budget niet volledig uitgeput.

Advies gezondheid

Gemeenten, Provincie, bedrijven, vergunningverleners of toezichthouders kunnen natte koeltorens aanmelden op de Atlas van de Leefomgeving. Nieuwe meldingen worden vanuit de Atlas van de Leefomgeving via de mail ter verificatie aangeboden aan de OMWB om deze vervolgens te autoriseren. Wij verwerken de verplichte registratie van natte koeltorens in deze Atlas. Het aantal in te voeren natte koeltorens neemt af omdat het grootste gedeelte reeds in de Atlas is opgenomen. De ingediende meldingen worden door ons beoordeeld maar niet in alle gevallen blijkt het daadwerkelijk om een natte koeltoren te gaan.

Gegevensbeheer

Beheer Register Externe Veiligheid (REV)

In 2022 zijn de gegevens van de risicokaart overgezet naar het REV. Daarin zat nog veel verouderde data. De gegevens in het REV worden stap voor stap geactualiseerd. Wij vergelijken hierbij de informatie van het Rijk met die van ons. Op deze manier zijn zowel de huidige contouren als ook de voorgaande contouren inzichtelijk (soms moet getoetst worden op oudere vergunde rechten). Bij nieuwe vergunningaanvragen worden de gegevens gelijk in het REV ingevoerd.

Beheer Integrated Pollution Prevention and Control (IPPC)

Er is voor het bijhouden van de IPPC database eerst een screening gedaan op actualiteit en volledigheid. Er zijn 14 IPPC-bedrijven bij ons bekend. De gegevens zijn op basis van onze reguliere werkzaamheden (vergunningverlening en toezicht) bijgehouden. Er is dit jaar minder werk binnengekomen dan verwacht.

Abonnement bodeminformatiesysteem en invoer bodemrapporten

De kosten voor het abonnement op het bodeminformatiesysteem (BIS) zijn hoger uitgevallen door de (gedwongen) overgang naar een ander bodeminformatiesysteem (Nazca) en een hogere indexering op de licentiekosten door de leverancier. Deze kosten worden altijd in september achteraf doorberekend.

De kosten voor invoer van bodemrapporten vallen lager uit omdat dit gedurende een half jaar heeft stilgelegen, door een eenzijdige opzegging van het contract door de leverancier. Dit houdt in dat niet alle bodeminformatie is ingevoerd en daarmee niet wordt aangeleverd bij een verzoek om bodeminformatie door derden. In de disclaimer van het informatieverzoek wordt hier melding over gemaakt.

Bijlage 1 Financieel overzicht 2023

Bijlage 2 Klachten / bedrijfsmeldingen

Klachten en meldingen – T3 rapportage 2023

Gemeente: Steenbergen

De klachten en meldingen hebben een directe relatie met uw gemeente. Ze worden ervaren in uw gemeente of de (vermoedelijke) veroorzaker is binnen uw gemeente gevestigd.

Toelichting:

  • Buiten het totaal aantal klachten, wordt ook het aantal unieke klachten benoemd. Dit zijn de klachten waarbij meerdere zintuiglijke waarnemingen (categorieën) zijn genoemd door de klager (bijvoorbeeld: het stinkt en ik krijg er hoofdpijn van). Het totaal aantal (unieke) klachten wijkt af van de optelling van de genoemde klachtcategorieën;
  • De klachtcategorieën zijn onderverdeeld in veel voorkomende subcategorieën. Past de omschrijving van een klacht niet binnen deze subcategorieën, dan is gekozen voor “overige”.

2 * Indien een gehinderde aangeeft gezondheidsklachten te ondervinden (veelal hoofdpijn, misselijk, slapeloosheid), dan wordt dat geregistreerd en wordt de gehinderde er doorgaans door de klachtenintake op geattendeerd dat hij/zij met de gezondheidsklachten terecht kan bij huisarts of GGD. Bij ernstige gezondheidsklachten zal de klachtenmedewerker de situatie opschalen.

Totaal aantal klachten: 118

Aantal unieke klachten: 100

Onbekend

Bij deze meldingen is door de melder geen vermoedelijke veroorzaker genoemd. Een groot deel van deze meldingen is niet onderzocht. Dit komt doordat deze bijvoorbeeld buiten kantoortijd zijn ingediend, er geen drempel is overschreden qua hoeveelheid klachten per uur/ dag en/of de overlast vaak kortstondig is. Als de meldingen wel onderzocht zijn, is er geen veroorzaker van de overlast gevonden of de overlast niet meer waargenomen. Hierdoor is er geen (vermoedelijke) veroorzaker aan de overlast gekoppeld en blijft deze in het klachtensysteem op ‘onbekend’ staan.

V.O.F. Gebr. Jacobs

Op deze locatie werd overlast ervaren door het uitrijden van champost tussen 13 en 14 juni 2023. Er zijn vijftien geurklachten ingediend. Na onderzoek bleek geen sprake te zijn van een overtreding. Wel is de veroorzaker (wederom) aangesproken om in de toekomst rekening te houden met de meteorologische omstandigheden en het uitrijden van de champost.

Het Wapen van Steenbergen

Op deze locatie was voorheen een café/feestzaal gevestigd waar incidenteel een feest werd georganiseerd. Begin 2021 is deze horeca-locatie overgenomen door nieuwe uitbaters. Eind oktober 2021 is deze locatie, Het Wapen van Steenbergen, officieel geopend en worden er regelmatig horeca-evenementen (muziekoptredens versterkt) gehouden. Gehinderden ervaren geluidsoverlast, alleen zijn zij huiverig om geluidklachten te melden vanwege eerdere geuite bedreigingen richting de gehinderde via verschillende (social media-) kanalen. De huidige hoeveelheid meldingen geven geen representatief beeld van de geluidsoverlast die wordt ervaren door de gehinderden.

Naar aanleiding van de geluidklachten heeft een controlebezoek plaatsgevonden. Op 13 april 2023 is een akoestisch rapport overlegd. Naar aanleiding van onder andere dit rapport heeft de inrichtinghouder bouwkundige aanpassingen doorgevoerd. In oktober 2023 is wederom een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Op basis hiervan zullen maatwerkvoorschriften worden opgelegd of worden ingetrokken.

Totaal aantal meldingen en klachten: 27

Aantal unieke meldingen en klachten: 24

Bijlage 3 Branches

Risicorelevante bedrijven

De drie Brabantse omgevingsdiensten, drie veiligheidsregio’s en drie waterschappen houden binnen de provincie Noord-Brabant onder meer toezicht op ca. 125 zogenoemde risicorelevante bedrijven (RRB). Dit zijn bedrijven die niet onder het Besluit risico’s zware ongevallen (Brzo) vallen, maar wel een veiligheidsrisico kunnen vormen.

In 2023 is bij ongeveer 70 van de 125 RRB deze gezamenlijke interventiestrategie ingezet. Dit betreft zowel gemeentelijke als provinciale bedrijven. De interventiestrategie legt de nadruk op preventie, risicogerichte aanpak en het gebruik van actuele kennis over effectief toezicht op de belangrijke uitgangspunten. Bij alle overige gemeentelijke RRB is op basis van een risicogerichte benadering invulling gegeven aan het toezicht. Dit kan betekenen dat een bedrijf regulier aangekondigd, onaangekondigde of op basis van een aspect controle is bezocht. Voor alle uitgevoerd controles geldt dat op basis van thema’s of speerpunten aspecten van de omgevingsvergunning of het activiteitenbesluit zijn gecontroleerd. Binnen uw gemeente vallen drie bedrijven onder de categorie risicorelevant. In 2023 zijn er bij deze bedrijven in totaal drie controles gepland, hiervan zijn er twee gecontroleerd en afgehandeld. Er zijn geen overtredingen geconstateerd. Er is afgelopen jaar geen ongewoon voorval gemeld.

IGW

Voor 2023 zijn er 3 controles bij veehouderijen geregistreerd, 3 basistaak bedrijven. 3 van deze controles zijn als ‘afgehandeld’ geregistreerd met bij alle 3 de controles geconstateerde overtredingen (100 % t.o.v. een OMWB-gemiddelde van 55 %). In totaal betroffen dit 7 overtredingen met 4 hierbij op één adres.

Volgens de LHSO gescoord op:

  • -
    4 x een B1 overtreding
  • -
    3 x een B2 overtreding

In 1 enkel geval is geconstateerd dat er sprake was van een overschrijding van de vergunde ammoniakemissie met als oorzaak het meer houden van dieren dan toegestaan.

Glastuinbouw

In 2023 is het toezicht bij glastuinbouw bedrijven verder geprofessionaliseerd en is overgestapt naar een efficiëntere wijze van zowel uitvoering van het toezicht als het verzamelen van data. Het verzamelen en analyseren van de opgehaalde data geeft inzicht in de milieurisico’s per bedrijf, het aantal overtredingen en de aard van de overtredingen. De verkregen inzichten dragen bij aan een meer risicogericht uitvoeren van de VTH- taken en de mogelijkheid om gericht interventies in te zetten. In uw gemeente zijn 7 glastuinbouwbedrijven gecontroleerd. De meest voorkomende overtredingen (ruim 40%) betreft het niet tijdig gekeurd zijn van stookinstallaties waaronder warmtekrachtkoppelingen. Het niet tijdig keuren en onderhouden van stookinstallaties kan leiden tot onveilige situaties en ongewenst hoge rookgasemissies. De overige meest voorkomende overtredingen hebben betrekking op de opslag van gevaarlijke stoffen, waaronder vloeibare meststoffen en reinigingsmiddelen, het niet in werking zijn conform de meldingen of vergunning en het niet juist of illegaal lozen van drainagewater. Een aantal bedrijven zijn bezocht samen met het Waterschap voor het aspect “lozingen van drainwater”.

E-waste en gemeentelijke afvalbedrijven

In 2023 zijn afvalverwerkende bedrijven risicogericht bezocht. Dit betekent dat achterblijvers en bedrijven die op verzoek van een gemeente zijn ingebracht, gecontroleerd zijn. Binnen het OMWB werkgebied zijn er 141 afvalverwerkende bedrijven gevestigd die onder het gemeentelijk bevoegd gezag vallen. Bij 59 van deze afvalverwerkende bedrijven is een integrale milieucontrole uitgevoerd. Hierbij zijn overtredingen van uiteenlopende aard geconstateerd. Voor inrichting specifieke informatie kan contact worden opgenomen met de OMWB. De groep achterblijvers bestaat uit bedrijven met uiteenlopende subbranches. Hierdoor is er geen algemeen beeld of trend te geven van het naleefgedrag.. In de praktijk zien we wel dat, vooral, de achterblijvers in de afvalbranche aandacht blijven vragen, het gaat dan om uiteenlopende aspecten zoals het juist melden en registreren van afvalstoffen, het op de juiste wijze opslaan van afval, het innemen van onvergunde afvalstromen, etc. Het gaat hier om bedrijven die niet actief bezig zijn met naleving van wet- en regelgeving. Het is noodzakelijk om de toezichtsdruk op deze bedrijven hoog te houden om een gedragsverandering te bewerkstelligen Toezichthouders voor de afvalverwerkende bedrijven zijn opgeleid voor het uitvoeren van diepgaand administratief toezicht (DAT). In 2023 hebben we enkele DAT onderzoeken gedaan bij bedrijven. Dit betroffen bedrijven die zich verspreid door het werkgebied bezig houden met het opruimen van milieu-incidenten zoals vervuild wegdek en ook verschillende bedrijven in de asbest-branche. Tijdens deze onderzoeken zijn diverse overtredingen geconstateerd. Bij de incidenten-bedrijven gaat het bijvoorbeeld om het onjuist verwerken/afgeven van afval aan bedrijven zonder juiste vergunning. Bij bedrijven in de asbest-branche gaat het melden van ingenomen asbest vaak mis. Gezien de opgeleverde resultaten gaan we ook in 2024 verder met DAT-onderzoeken bij geselecteerde bedrijven. In 2023 hebben we een uitvraag gedaan om illegale inzamelaars van afvalstoffen in beeld te brengen. Hierop hebben we behoorlijk wat reacties gekregen. Er is ook door de OMWB digitaal onderzoek gedaan en er zijn eigen waarnemingen in de regio gedaan.

Vuurwerkverkoop

Bij de verkooppunten binnen uw gemeente is toezicht gehouden op de voorschriften uit het Vuurwerkbesluit en het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL). In totaal zijn er dit jaar minder overtredingen geconstateerd dan het verkoopjaar 2022. De controles zijn in 2 delen uitgevoerd. In oktober/november hebben de voorcontroles op keuringen en certificaten plaatsgevonden en tijdens de 3 verkoopdagen hebben de verkoopcontroles plaatsgevonden aandachtspunten tijdens deze controles waren speciaal houding/gedrag en correcte opslag. De voorcontroles bij de 3 bekende verkooppunten zijn administratief afgehandeld. Tijdens de verkoopperiode zijn alle locaties diverse malen bezocht. Er zijn tijdens de verkoopdagen lichte overtredingen geconstateerd, deze overtredingen zijn direct na constatering ongedaan gemaakt waren en hiervoor een waarschuwing is gegeven.

Trend

De algemene trend binnen het werkgebied van de OMWB is dat er steeds meer verkooppunten stoppen met de verkoop en opslag van consumentenvuurwerk. Zo zijn de verkooppunten van de Boerenbond/Pets Place in 2023 collectief gestopt en hebben een aantal ondernemers aangegeven te zullen gaan stoppen in verband met politieke onzekerheid en kosten aan de sprinklerinstallatie. Dit zal leiden tot meer drukte bij de nog bestaande verkooppunten. Indien er geen algeheel landelijk vuurwerkverbod komt en de hoeveelheid verkocht vuurwerk in 2024 ondanks minder verkooppunten hetzelfde blijf als in 2023 dan is er mogelijk een verhoogd risico op overtredingen bij de overgebleven vuurwerkverkooppunten.

Metaal

In 2021 is gestart met het projectmatig controleren van bedrijven in de branche “metaal”. De doelstelling van het project was om alle bedrijven (+/- 800) die actief zijn in de metaalbranche fysiek te bezoeken en te controleren op de geldende milieuwetgeving. Tevens zijn wij gestart met het vastleggen van data over deze gecontroleerde bedrijven naast de reguliere controlerapporten. Binnen de metaalbranche vindt een variatie van milieubelastende activiteiten plaats zoals het lassen, snijden, smelten, stralen of coaten van metalen. Door de projectmatige aanpak we inzicht gekregen bij welke activiteiten de meeste overtredingen worden begaan als ook de oorzaak van de overtredingen. We kunnen dan gerichter gaan programmeren en onze instrumenten op een efficiëntere en effectievere manier inzetten om juist op de hoogste risico’s binnen de branche te controleren.

In 2023 zijn er in het hele OMWB gebied totaal 184 metaalbedrijven geprogrammeerd waar een fysieke milieucontrole heeft plaatsgevonden. De meest voorkomende overtreding betreft bij de gecontroleerde bedrijven betreft dat gasflessen niet juist worden opgeslagen. In 2024 wordt de gehele branche geëvalueerd. De opgehaalde data worden gebruikt voor invulling van het nieuwe GUK. In uw gemeente zijn in 2023 in totaal 6 metaalbedrijven gecontroleerd. Bij twee bedrijven zijn geen overtredingen geconstateerd, één bedrijf bleek de stookinstallatie niet gekeurd te zijn en 3 bedrijven bleken niet meer actief te zijn op locatie of geen activiteiten in metaal te doen.

Bijlage 4 Begrippenlijst