gemeente Steenbergen | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Steenbergen.

Officiele publicatie

Wijziging reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Steenbergen 2019

De raad van de gemeente Steenbergen;

In behandeling genomen het voorstel van het presidium d.d. 24 oktober 2019

Gelet op:

Artikel 16 en 147 Gemeentewet

besluit:

1. Artikel 8, lid c ten aanzien van de oproep voor de besluitvormende vergadering als volgt te wijzigen:

c. Oproep

  • 1.
    De voorlopige agenda van en de daarbij behorende stukken worden tenminste 7 dagen voorafgaande aan een besluitvormende vergadering op het RIS geplaatst.
  • 2.
    In overleg met de agendacommissie kunnen bij uitzondering na het sluiten van de agenda stukken worden toegevoegd.
  • 3.
    Stukken ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda, worden op het RIS geplaatst.
  • 4.
    Indien omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken op het besloten deel van het RIS geplaatst.
  • 5.
    Openbare omvangrijke, niet digitale dossiers en kaartmateriaal worden ter inzage gelegd in de leeskamer.
  • 6.
    Indien een besluitvormende vergadering wordt belegd volgens art. 17 lid 2 Gemeentewet dienen de oproep en de bijbehorende stukken tenminste 24 uur voor aanvang van de vergadering op het Ris geplaatst te worden.

2. Artikel 8, lid d ten aanzien van het spreekrecht in de besluitvormende vergadering als volgt te wijzigen:

d. Spreekrecht

  • 1.
    In de vergadering aanwezige burgers en belanghebbenden hebben de mogelijkheid in te spreken gedurende 30 minuten met een maximum van vijf minuten per inspreker over onderwerpen die op de agenda staan. Indien zich meer dan zes sprekers hebben gemeld wordt de totaal beschikbare tijd evenredig over hen verdeeld.
  • 2.
    Voor het gebruik van het spreekrecht dienen insprekers zich met vermelding van het onderwerp tot uiterlijk 12 uur ’s middags op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffier.
  • 3.
    Het woord kan niet gevoerd worden:
    • 1.
      Over een onderwerp dat op het moment van de vergadering onderwerp is van een procedure bij de bezwaarschriftencommissie of gerechtelijke procedure en waarbij de gemeente één van de betrokken partijen is. Hierbij geldt dat een (gerechtelijke) procedure ten einde komt op het moment dat een beslissing of uitspraak die voortvloeit uit de procedure onherroepelijk is geworden. Ook in de periode waarbinnen nog een termijn loopt om een (gerechtelijke) procedure te starten over een onderwerp, kan niet het woord gevoerd worden over dit onderwerp.
    • 2.
      Door insprekers die na sluiting van de aanmeldingstermijn (12 uur op de dag van de vergadering) zich aanmelden voor het spreekrecht.
    • 3.
      Over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.
    • 4.
      Indien er sprake is van een klacht tegen de gemeente of een medewerker van de gemeente volgens artikel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht.
  • 4.
    De inspreker vermeldt bij aanmelding op het daartoe verstrekte formulier zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp/agendapunt, waarover men het woord wil voeren.
  • 5.
    De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in belang is van de orde van de vergadering.
  • 6.
    De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.

3. Artikel 29, lid d ten aanzien van het spreekrecht in de oordeelvormende vergadering als volgt te wijzigen:

d. Spreekrecht

  • 1.
    In de vergadering aanwezige burgers en belanghebbenden hebben de mogelijkheid in te spreken gedurende 30 minuten met een maximum van vijf minuten per inspreker over onderwerpen die op de agenda staan. Indien zich meer dan zes sprekers hebben gemeld wordt de totaal beschikbare tijd evenredig over hen verdeeld.
  • 2.
    Voor het gebruik van het spreekrecht dienen insprekers zich met vermelding van het onderwerp tot uiterlijk 12 uur ’s middags op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffier.
  • 3.
    Het woord kan niet gevoerd worden:
    • 1.
      Over een onderwerp dat op het moment van de vergadering onderwerp is van een procedure bij de bezwaarschriftencommissie of gerechtelijke procedure en waarbij de gemeente één van de betrokken partijen is. Hierbij geldt dat een (gerechtelijke) procedure ten einde komt op het moment dat een beslissing of uitspraak die voortvloeit uit de procedure onherroepelijk is geworden. Ook in de periode waarbinnen nog een termijn loopt om een (gerechtelijke) procedure te starten over een onderwerp, kan niet het woord gevoerd worden over dit onderwerp.
    • 2.
      Door insprekers die na sluiting van de aanmeldingstermijn (12 uur op de dag van de vergadering) zich aanmelden voor het spreekrecht.
    • 3.
      Over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.
    • 4.
      Indien er sprake is van een klacht tegen de gemeente of een medewerker van de gemeente volgens artikel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht.
  • 4.
    De inspreker vermeldt bij aanmelding op het daartoe verstrekte formulier zijn/haar naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp/agendapunt, waarover men het woord wil voeren.
  • 5.
    De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in belang is van de orde van de vergadering.
  • 6.
    De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.
  • 7.
    Indien het spreekrecht een agendapunt betreft, wordt dit direct na de inspraak behandeld.

4. Artikel 49 ten aanzien van het burgerlidmaatschap als volgt te wijzigen:

Artikel 49. Burgerleden

  • a.
    Per fractie kunnen twee burgerleden worden benoemd.
  • b.
    Een burgerlid dient voorafgaande aan zijn benoeming door eed of belofte te verklaren dat hij zich volledig conformeert aan de rechten en plichten die bij of krachtens de Gemeentewet aan een raadslid zijn of worden gesteld en waar de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet op hem van toepassing zijn. Een burgerlid dient tijdens de laatste verkiezing op van de raad op de kandidatenlijst van de betreffende fractie te hebben gestaan.
  • c.
    Burgerleden kunnen deelnemen aan alle bijeenkomsten met uitzondering van besluitvormende vergaderingen, en het BOT (benen op tafel).
  • d.
    De zittingsduur van een burgerlid eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad, op voorstel van de fractie op wiens voordracht het burgerlid is benoemd of op het moment dat er niet langer voldaan kan worden aan de eisen die de Gemeentewet aan het raadslidmaatschap stelt.
  • e.
    Een burgerlid kan te allen tijde ontslag nemen. Het burgerlid doet hiervan schriftelijk melding aan de voorzitter van de raad. Het ontslag kan met onmiddellijke ingang plaatsvinden.
  • f.
    Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de gemeenteraad, vervalt het lidmaatschap van het burgerlid dat op voordracht van die fractie is benoemd, van rechtswege.

5. Het gewijzigde Reglement van orde in werking te laten treden met ingang van 6 november 2019.

Steenbergen, 31 oktober 2019
De raad voornoemd,
de griffier de voorzitter
drs. E P.M. van der Meer R.P. van den Belt, MBA