gemeente Steenbergen | Vaststelling beleidsvisie externe veiligheid 2018 gemeente Steenbergen

Vaststelling beleidsvisie externe veiligheid 2018 gemeente Steenbergen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenbergen;

m a k e n b e k e n d:

• I.
    dat de gemeenteraad het bestemmingsplan “De beleidsvisie externe veiligheid 2018 gemeente Steenbergen” op 28 juni 2018 vastgesteld. De beleidsvisie betreft een actualisering van de op 1 maart 2012 vastgestelde beleidsnota externe veiligheid. In de beleidsvisie worden keuzes gemaakt hoe om te gaan met risico’s, waar het betreft de opslag en transport van gevaarlijke en giftige stoffen welke vallen onder het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen, het Besluit Externe Veiligheid Buisleidingen en het besluit Externe Veiligheid Transport. In het plan wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende gebiedstypes. Voor de verschillende gebiedstypes zijn beleidskeuzes gemaakt hoe om te gaan met genoemde risico’s. De eisen in het gebiedstype buitengebied en het gebiedstype woonwijk zijn scherper gesteld dan het gebiedstype transportas en bedrijventerrein. De beleidsvisie wordt gebruikt als toetsingsinstrument bij het al dan niet medewerking verlenen aan nieuwe planologische ontwikkelingen die extra risico met zich meebrengen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om de vestiging van nieuwe risicovolle bedrijven maar ook om de bouw van nieuwe woningen in de nabijheid van de opslag of een transportroute van gevaarlijke stoffen.
  • II.
    dat de vastgestelde beleidsvisie externe veiligheid 2018 gemeente Steenbergen met ingang van 5 juli 2018 voor iedereen ter inzage ligt op het gemeentehuis (Buiten de Veste 1). De beleidsvisie is ook langs de elektronische weg raadpleegbaar via www.overheid.nl

5 juli 2018 Burgemeester en wethouders van SteenbergenNamens deze:Drs. M.Meulblok
Beleidsmedewerker ruimtelijke ordening